Sådan skifter du tandrem – udførlig guide

Er det ved at være på tide at skifte tandremmen? Du kan se på din tandrem, om det er tid til at skifte den ud, hvis overfladen er synligt slidt.

Har tandremmen helt tydelige slidmærker som flosser og revner i gummien, bør du dog overlade opgaven til en mekaniker, da det i så fald står noget mere kritisk til – ligesom du heller ikke ville kaste dig ud i udskiftning af forrude.

Det er forholdsvist simpelt at skifte tandremmen, men du skal være sikker på, at du gør det på det rette tidspunkt – ellers risikerer du simpelthen at ødelægge stemplerne.

Er din tandrem blot “lidt” slidt? Har du hænderne rigtigt skruet på, kan du kaste dig ud i projekt “Sådan skifter du tandrem” selv. Se herunder, hvordan du gør.

 

Trin for trin: Sådan skifter du din tandrem

1.   Køb tandremmen

Det er vigtigt, du sørger for at købe den rigtige tandrem. Tjek bilens servicebog for specifikationer for tandremmen – eller gå ud fra mærke og model.

2.   Køb eventuelt et samlet kit

Når du skifter tandrem, kan du overveje også at skifte pakninger, remstrammer og vandpumpe. Du kan tit få et kit, hvor det hele er samlet.

3.   Slå batteriet fra

Ligesom du tager strømmen, før du roder med lyset, skal du sørge for, at du ikke kan få stød. Så pil det negative kabel fra batteriet.

4.   Fjern alle remme og bælter

Det er ikke sikkert, det er nødvendigt, men du kan risikere at skulle fjerne alle remme og bælter, før du kan komme til din tandrem.

5.   Afmonter tilbehør

Alt det, der er i vejen for din tandrem, skal løsnes eller afmonteres, så du kan komme til. Vær påpasselige med at løsne kabler med væske – det burde nemlig ikke være nødvendigt.

6.   Fjern strømfordeler

Sørg for at fjerne clips og skruer, hvis din bil har en strømfordeler.

7.   Få styr på mærkerne

Drej krumtapakslen, så mærkerne på tandremmen står lige ud for (på 0-skalaen). Er der ingen mærker? Så brug manualen til at se, hvor de sidder.

8.   Fjern alle skruer og bolte

Fjern de skruer og bolte, der holder skjoldet på tandremmen. Derefter tager du skjoldet af.

9.   Kontroller timingmærker

Før, du går videre, skal du sikre dig, at krumtappen og knastakslens timingmærker er justeret rigtigt. Det kan du se på prikker eller linjer på remskiver og selve akslen.

10.             Løsn boltene

Nu skal du løsne de bolte, der holder remstrammeren på plads – det skaber luft mellem delene, så du nemmere kan skubbe den gamle tandrem af.

11.             Sæt den nye rem på plads

Sæt nu den nye rem på plads – og vær sikker på, at du holder drejningsmoment i forhold til de specifikationer, der er angivet i bilens manual.

12.             Saml alle dele og stumper

Når tandremmen er på plads og spændt, skal du samle alle stumper og dele igen – selvfølgelig bare i omvendt rækkefølge af, da du pillede dem ud.

13.             Tag en testtur

Start motoren og lyt efter, om alt er, som det skal være. Kør gerne en forsigtig tur i et tomt område, så du kan være sikker på, du har monteret din tandrem korrekt.