Forklaring af dækmål – sådan tyder du informationer på dæk

Er du på udkig efter forklaring af dækmål? På siden af dine dæk står der en masse informationer, der forklarer om dine dæk. Men… der er mange forkortelser, og hvis du ikke ved præcis, hvad de betyder, kan det være svært at regne det hele ud.

Hæng på her, hvor vi gennemgår de forskellige forkortelser, så du én gang for alle får forklaringen på dækmål – og ved, hvad de forskellige størrelser for dæk dækker over. 

 

Det betyder de forskellige forkortelser

På et dæk, også dine egne ude på bilen, står der en bogstav/tal-kombination. Det kunne fx være 205/55 R16. Og det er altså de tal, der er forklaring af dækmål.

  • De første tal refererer til dækkets bredde i millimeter
  • De næste tal beskriver slidbanen som en procentdel i forhold til bredden (det bruger du til beregning af højden af dækket).
  • Bogstavet, R, angiver, at det er et radialt dæk.
  • Det sidste tal beskriver hjuldiameteren i tommer. Det er også den størrelse, dine fælge skal være for at matche dækket.

Det er altså forklaring på dækmål – men udover dækkets størrelse, er der som regel også andre oplysninger på dit dæk, der kan være gode at kende.

Det gælder fx hastigheds- og belastningstal.

 

Sådan forstår du hastigheds- og belastningstal

Efter dækkets mål og størrelse (205/55 R16 i vores eksempel her), står der nogle gange flere tal. Det kan fx være 91W. Og de tal beskriver hastigheds- og belastningstal for dine dæk.

Belastningsgraden, som er det første tal, angiver bæreevnen af dækket. Det vil sige, lidt ligesom en rude kan klare x-antal belastning fra et stenslag, før der skal udføres stenslag reparation eller udskiftning af forrude, kan dit dæk klare et vist antal kg.

Og for at kunne forstå og kode det helt, skal du have fat i en tabel. Fx er 91 lig med 615 kg.

Du skal også have fat i en tabel for at forstå hastighedstal, der angives på dine dæk med et bogstav. I dette tilfælde W, som betyder, at dine dæk kan klare op til 270 km/t.